При піднятті цін і тарифів на житлово-комунальні послуги соціальний захист малозабезпечених сімей забезпечуватиметься через надання таким сім’ям:
КОМПЕНСАЦІЙ НА КОМУНАЛЬНІ ПОСЛУГИ
Кабінет Міністрів України затвердив порядок призначення населенню компенсації на оплату комунальних послуг з газопостачання, теплопостачання та централізованого постачання гарячої води. Ця постанова набирає чинності з 1 липня 2014 року.
Дія цього порядку поширюється на сім’ї, якщо середньомісячний сукупний дохід сім’ї за попередні 6 місяців не перевищував величини прожиткового мінімуму для сім’ї, що визначається як сума прожиткових мінімумів для кожного члена сім’ї відповідно до його належності до основних соціальних і демографічних груп населення.
Компенсація розраховується як різниця між розміром плати за комунальні послуги у межах норм споживання (з урахуванням пільг та субсидії) після підвищення цін і тарифів на комунальні послуги та розміром відповідного платежу, який сім’я сплачувала до зміни цін і тарифів на комунальні послуги. При цьому застосовуються норма володіння чи користування загальною площею житла та норми споживання комунальних послуг, а саме: 21 кв. м на одного зареєстрованого та 10,5 кв м на сім’ю, а для громадян, які проживають в однокімнатній квартирі, – на всю загальну площу житла.
Для призначення компенсації заявник звертається до управління праці та соціального захисту населення з відповідною заявою та пред’являє паспорт (в заяві зазначаються відомості про осіб, зареєстрованих на житловій площі). До заяви додаються: довідка про склад зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб та довідки про доходи кожної особи, зареєстрованої у житловому приміщенні.
В розрахунок сукупного доходу для призначення компенсації входять усі види грошових та натуральних доходів, які носять систематичний характер виплат і підлягають оподаткуванню. Це нарахована заробітна плата, усі види соціальних виплат, пенсії, стипендії, регресні та компенсаційні виплати, доходи від підприємницької діяльності, аліменти, доходи від земельного паю та ін.
У разі коли будь-хто з працездатних членів сім’ї надає інформацію про відсутність доходів за будь-який місяць протягом періоду, за який визначається сукупний дохід, до розрахунку приймається дохід такого члена сім’ї на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Розмір компенсації розраховується окремо для кожного виду комунальних послуг в опалювальний, неопалювальний періоди, а також у неповні місяці опалювального періоду пропорційно кількості днів опалювального періоду у зазначених місяцях. Компенсація щомісяця перераховується підприємствам, що надають комунальні послуги, і зараховується на особові рахунки заявника.
Компенсація розраховується з місяця звернення за її наданням до завершення опалювального періоду 2014-2015 років.
Якщо звернення за наданням компенсації надійшло протягом трьох місяців з дня набрання чинності порядку за бажанням заявника компенсація може бути призначена з травня 2014 року.
ЖИТЛОВИХ СУБСИДІЙ
Субсидії призначаються за наявності різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги у межах норм споживання з урахуванням пільг і обсягом визначеного Кабінетом Міністрів України обов’язкового відсотку платежу (10 або 15 відсотків середньомісячного (річного) сукупного доходу сім’ї). 10 відсотків сплачують сім’ї, у складі яких зареєстровані і проживають тільки непрацездатні громадяни (пенсіонери, інваліди), а також сім’ї, у складі яких є інваліди 1-2 груп, неповнолітні діти і середньомісячний сукупний дохід на одного зареєстрованого у житловому приміщенні громадянина не перевищує прожиткового мінімуму на одну особу в розрахунку на місяць (1218 грн.). Усі інші категорії сімей – сплачують 15 відсотків.
При зміні цін і тарифів субсидія призначається протягом трьох місяців з місяця зміни тарифів. Перерахунок розміру діючої субсидії проводиться без звернення громадян. Збільшення вартості послуг компенсується за рахунок збільшення субсидій.
Заборгованість з оплати за житлово-комунальні послуги не є перешкодою для отримання субсидії. Однак громадянин, який отримує субсидію, зобов’язаний щомісячно сплачувати обов’язкову частку платежу. У разі несплати надання субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг припиняється. Громадянин набуває право на її призначення на наступний період після подання документів, що підтверджують погашення заборгованості, яка виникла за період отримання субсидії.
Кожен громадянин сам може зробити попередній розрахунок, чи може він розраховувати на субсидію, чи ні. Розрахунок нескладний: береться дохід всіх членів сім’ї, зареєстрованих на даній житловій площі, за попередні шість місяців, ділиться на 6 – так обраховується середньомісячний дохід. Далі треба взяти відповідний відсоток цього доходу – 10% (для сімей, які складаються лише із непрацездатних) чи 15% (для всіх інших сімей) і порівняти з місячною платою за ЖКП в межах норм. Якщо плата за ЖКП є вищою за визначений відсоток (10% або 15%) сімейних доходів, то сім’я має право на субсидію.
Необхідною умовою для призначення субсидії є зайнятість усіх зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, тобто зареєстровані працездатні громадяни повинні працювати або навчатись, чи перебувати на обліку в центрі зайнятості як такі, що шукають роботу.
Також право на субсидію мають громадяни: які доглядають за дітьми до досягнення ними трирічного віку; які доглядають за дітьми, що потребують догляду протягом часу, визначеного у медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більше, як до досягнення ними 6-річного віку; які мають трьох і більше дітей віком до 16 років і доглядають за ними; які доглядають за інвалідами І групи або дітьми-інвалідами віком до 18 років, інвалідами І чи ІІ групи внаслідок психічного розладу, а також за особами, які досягли 80-річного віку; фізичні особи, які надають соціальні послуги.
Житлова субсидія не призначається у таких випадках:
- якщо особа, яка звертається за її призначенням, не є власником або співвласником житлового приміщення (будинку);
- у разі, якщо серед зареєстрованих на житловій площі є працездатні особи, які не працюють, не вчаться протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням субсидії, та не перебувають на обліку у службі зайнятості як такі, що шукають роботу;
- якщо власник або особа, що зареєстрована разом із ним, здає за договором у найм або в оренду житлове приміщення (будинок);
- якщо у володінні зареєстрованих на житловій площі або членів їхніх сімей є додаткове житлове приміщення і загальна площа приміщень перевищує норми володіння житлом або більше одного транспортного засобу. При цьому не враховуються транспортні засоби вітчизняного виробництва, які перебувають в експлуатації понад 10 років з дати випуску, та інші транспортні засоби, що перебувають в експлуатації більше 15 років із дати випуску;
- якщо житлове приміщення придбане не більше року тому або будь-хто із зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії здійснив значну покупку або оплатив послуги на суму, яка на час звернення перевищує 10-кратну величину прожиткового мінімуму для зазначених осіб.
У зазначених випадках, виходячи з конкретних обставин, що склалися, на підставі рішень міських комісій, органи праці та соціального захисту населення можуть призначати субсидії, як виняток. Рішення про призначення (непризначення) субсидії в таких випадках приймається на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов сім’ї.
Який порядок призначення субсидії, якщо в житловому приміщенні зареєстровані члени сім’ї, які фактично не проживають (один із зареєстрованих перебуває чи навчається за кордоном)?
Субсидія розраховується, виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, та їх доходів.
Є два підходи до вирішення такої проблеми:
- якщо у житловому приміщенні зареєстровані громадяни, які фактично не проживають, при призначенні субсидії вони не будуть враховані, якщо на них за даними підприємств, які надають послуги, не нараховуватиметься плата за житлово-комунальні послуги. Питання нарахування плати за житлово-комунальні послуги громадяни вирішують з підприємствами, які надають ці послуги;
- у разі, якщо обсяги використання води, газу, електроенергії вимірюються приладами обліку, субсидія розраховується, виходячи з кількості осіб, які фактично проживають, за наявності документів, що підтверджують тимчасову відсутність зареєстрованих осіб.
Призначення субсидії здійснюється за спрощеним механізмом: громадяни подають до управління соціального захисту населення (м. Червоноград, вул. Сокальська, 1, 4-ий поверх) або надсилають поштою заяву та декларацію про доходи і майновий стан осіб, довідки про доходи кожної особи, зареєстрованої у житловому приміщенні. В управлінні соціального захисту населення можна не лише заповнити відповідні документи, а й отримати необхідну консультацію та роз’яснення. При виникненні будь-яких питань щодо надання житлових субсидій детальну інформацію можна отримати за телефоном “гарячої лінії” 2-50-15.
Громадяни з АР Крим, які перебувають на тимчасовому проживанні в м.м. Червоноград, Соснівка, смт. Гірник для отримання різних видів державних соціальних допомог сім’ям з дітьми, дітям-інвалідам, інвалідам з дитинства та інших можуть також звернутися до управління праці та соціального захисту населення особисто чи за телефоном гарячої лінії.
Також з питань соціальної підтримки громадяни з АР Крим можуть звернутися за телефоном гарячої лінії 0800507309.
Ірина ШМИРКО,
начальник управління праці
та соціального захисту населення.
За матеріалами газети «Новини Прибужжя»